16-12-2014
afbeelding
Plaatje uit de film ‘Meisje met de parel’ met Scarlett Johansson als Griet en Colin Firth als Johannes Vermeer.

De sensuele blik ontraadseld

Toen ze negentien was, zag ze het schilderij voor het eerst. Ze kocht een poster en hing die boven haar bed. Daar hangt-ie nog steeds. Tracy Chevalier is gefascineerd door het werk van Johannes Vermeer en dan vooral door zijn beroemdste schilderij: Het meisje met de parel uit ca. 1666.

Volgens Chevalier kijken de meeste mensen verkeerd, als ze in een museum zijn. Ze denken dat ze al die schilderijen mooi moeten vinden en raken prompt verveeld. Wat je moet doen, is er een of twee schilderijen uitpikken en daar je eigen verhaal bij maken. Het mooie aan Johannes Vermeer is dat er nagenoeg niets van hem bekend is. Geen van zijn modellen heeft men ooit kunnen traceren.

En dus ging Chevaliers fantasie aan de slag. Het meisje op het schilderij kijkt op zo’n manier over haar schouder, met de mond sensueel een beetje open, dat je je gaat afvragen: hoe was de relatie tussen schilder en model? Hoe verhoud je je tot elkaar als er zo’n portret mogelijk is?

Dat levert een spannend boek op over een zestienjarig dienstmeisje, dat eerst de schilder helpt met kleuren fijnstampen, daarna zijn model wordt en uiteindelijk door de jaloerse vrouw des huizes wordt weggestuurd. Hoe een 17de-eeuwse schilder werkte, wordt fascinerend uit de doeken gedaan. Alleen blijft het dienstmeisje Griet een onwerkelijk personage: veel te verstandig. [HG]




kaft
Titel:

Auteur:
Tracy Chevalier

Genre:
roman

Tijden:
1664-1667

Locaties:
Delft


Bijzonderheden: verfilmd door Peter Webber, 2003.

 

Reacties

Plaats uw reactie

Uw naam:

Uw reactie:

Controle ongewenste berichten:
Typ als controle de letters of cijfers hiernaast over in het tekstveld hieronder. Dit is nodig om spam robots te voorkomen. Kunt u de letters niet goed lezen, laat het veld dan leeg zodat u een nieuw plaatje krijgt.

verificatie



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit bericht.


contact | disclaimer & copyrights